Darul lui Jonas: Secretele întunecate ale unei lumi perfecte

Teme: Media.
Etichete: .
Publicat la 10 septembrie 2014.
Print Friendly

Autor: Kevin Ryan
Traducere: Radu şi Oana Capan
Sursa: CatholicEducation.org

Darul lui Jonas

Darul lui Jonas

Dacă veţi merge la un singur film toamna aceasta, alegeţi „Darul lui Jonas” („The Giver”).

Ce-ar fi dacă am putea elimina violenţa, durerea şi discordia? Ar putea o societate să controleze emoţiile, să elimine suferinţele, să pună capăt violenţei? Ce-ar fi dacă reproducerea şi sexualitatea ar fi separate complet de problemele vieţii de familie? Nu ar fi minunat?! În filmul „Darul lui Jonas”, tocmai aceasta este premisa. Există şi un preţ, desigur. Filmul este bazat pe romanul lui Lois Lowry, care a devenit un mare succes în şcolile americane – este una dintre acele rare cărţi îndrăgite şi de profesori şi de elevi. Pariul meu este că filmul produs de Walden Media va avea un succes similar. Un motiv este acela că are deja o audienţă de milioane de persoane care au citit cartea când erau elevi. Un alt motiv este faptul că la capitolul vizual este spectaculos.

În film, locuitorii unei lumi puternic controlate şi înregimentate zâmbesc, fiind în mod uniform de frumoşi. Toţi lucrează fericiţi în diferitele sectoare conduse de stat. Sunt hrăniţi, îmbrăcaţi, recreaţi şi controlaţi pe ascuns de un zâmbitor şi aparent binevoitor dictator (interpretat de Meryl Streep), care la un moment dat spune: „Când oamenii au libertatea să aleagă, aleg greşit”. Locuitorii trăiesc într-un climat perfect, dar au o existenţă plată şi fără culoare. Pentru că zilnic primesc injecţii care să le suprime emoţiile, şi ei înşişi sunt fără culoare. Nu îşi nasc proprii copii: doar cele desemnate ca „mame de născut” îndeplinesc această sarcină. După ce sunt născuţi, familii gazdă fără înrudire biologică introduc copiii în etosul totalitar al societăţii. Foarte probabil nu există certuri la cină, nici mofturi legate de legume sau adolescenţi îmbufnaţi.

Un element central al acestei utopii întunecate este faptul că bebeluşii ce nu se ridică la înălţimea standardelor de greutate şi dimensiune sunt „eliberaţi”. Adică sunt omorâţi. La fel şi bătrânii, care se adună zâmbitori pentru ceremonia lor de „eliberare” înainte de a fi exterminaţi. Această lume ce pare idilică le-a tăiat în mod intenţionat cetăţenilor accesul la cunoaşterea trecutului. Doar o singură persoană (rol interpretat de Jeff Bridges) cunoaşte istoria omenirii, lumea pe care creatorii la conducere au lăsat-o în urmă. El este „primitorul al memoriei” şi, fiindcă îmbătrâneşte, sarcina sa este de a transfera înţelepciunea şi cunoştinţele sale unui succesor ales. Filmul este aşadar despre eforturile lui Bridges de a-l învăţa pe Jonas, un tânăr strălucitor, despre lumea pe care au lăsat-o în spate. El trebuie să îi transmită lui Jonas secretele unei lumi ascunse a binelui şi răului, a emoţiilor necunoscute astăzi, precum iubirea şi ura.

Jonas (Brenton Thwaites) este pregătit să devină noul „primitor al memoriei”, dar trebuie să ţină ascunsă de restul „comunităţii perfecte” înţelepciunea şi istoria pe care o află. La început, Jonas este cutremurat de ceea ce află despre trecut şi despre tulburătoarea lume a emoţiilor. Dar punctul de cotitură vine atunci când află că bebeluşul Gabriel, care trăieşte acasă la el, a fost găsit puţin sub standarde şi, de aceea, este programat să fie „eliberat”.

În timp ce „Darul lui Jonas” este în mod clar un film de divertisment despre o societate a viitorului, este plin de avertismente cât se poate de relevante şi de mesaje spirituale, toate transmise într-un mod sumbru. Spectatorii religioşi vor găsi o mulţime de simboluri în film. În această societate fără diferenţe de gen, Jonas îi dă un măr prietenei sale (Odeya Rush). Bebeluşul Gabriel (mesagerul lui Dumnezeu?) este instrumentul care aduce înapoi adevărul şi iubirea pentru aceşti oameni ce sunt sclavi fără să ştie. O sanie îl salvează pe Jonas şi pe bebeluşul Gabriel, atunci când ei scapă în lumea reală şi găsesc refugiu şi salvare într-o casă înzăpezită decorată de Crăciun.

Mesajele provocatoare ale filmului se centrează pe ce se întâmplă cu oamenii care renunţă la libertate sau cărora libertatea le-a fost confiscată. Demonstrează ce se întâmplă când îşi pun bunăstarea în mâinile unui stat ce promite să aibă grijă de ei din leagăn şi până în cimitir şi să rezolve toate problemele naturii umane. Spectatorii pro-life vor vedea ce se întâmplă cu cei pe care statul îi defineşte ca având „deficienţe”.

În adâncul acestei captivante poveşti, sunt multe tendinţe şi practici sociale actuale: sistemul educaţional dedicat potrivirii oamenilor în roluri colectiviste, şi nu dezvoltării tineretului în fiinţe umane înfloritoare; alunecarea treptată a indivizilor spre a renunţa la libertate, în schimbul confortului şi al siguranţei; conducerea care selectează informaţiile, modelează istoria şi decide care este adevărul; tendinţa în creştere de control prin manipulare, prin substituirea unor cuvinte precum „moarte” cu altele mai subtile ca „eliberare”. Dar în cele din urmă filmul ne aminteşte că natura noastră umană dezordonată este parte din ceea ce înseamnă a fi viu.

„The Giver” a început să ruleze din 15 august în cinematografele din SUA. În România rulează din 5 septembrie. Este realizat de Walden Media, o companie cinematografică ce, de la fondarea ei în 2001, a adus mai multe filme spectaculoase, multe cu puternice teme pro-familie sau pro-life. Printre cele 30 de filme ale companiei se numără Cronicile din Narnia; Călătorie spre centrul Pământului; Călătoria 2: Insula misterioasă; Podul către Terabithia; impresionantul documentar „În aşteptarea lui Superman”. Dacă ar fi să mergeţi la un singur film toamna aceasta, alegeţi „Darul lui Jonas”. Ieşind de la film, un preot prieten, care predă filozofie la o Universitate din New England şi care este un apropiat al studenţilor, a spus: „Este un film perfect la final de vară”. Pe de altă parte, este un film perfect pentru familii. Sunt atât de multe de discutat despre film în jurul unei mesei, la cină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *