Consumul de mass-media la adolescenţi creşte văzând cu ochii

Teme: Analize, Media.
.
Publicat la 24 februarie 2010.
Print Friendly, PDF & Email

Autor: pr. John Flynn
Traducere: Mariana Cristina
Sursa: Zenit, 31 ianuarie 2010

Cine spune că Biserica nu este la curent cu lumea modernă? În mesajul său recent pentru Ziua Mondială a Comunicaţiilor Sociale, Papa Benedict al XVI-lea îndeamnă preoţii să comunice prin mijloacele digitale. „Lumea digitală, punând la dispoziţie mijloace care permit o capacitate de expresie aproape nelimitată, deschide perspective remarcabile de actualizare a îndemnului paulin: ‘Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia'”, a comentat Papa.

Fascinatia mobilelor

Fascinaţia mobilelor

Cu câteva zile înainte de publicarea mesajului, un studiu dat publicităţii pe 21 ianuarie de Fundaţia Kaiser Family a arătat cât de important este pentru Biserică să fie prezentă în aceste forme de comunicare aflate într-o rapidă dezvoltare. „Generaţia M2: Mass-media în vieţile celor de la 8 până la 18 ani” a fost al treilea dintr-o serie de sondaje ample la nivelul Statelor Unite conduse de fundaţie pe tema folosirii de către tineri a mijloacelor de comunicare. S-a observat că astăzi cei între 8 şi 18 ani acordă folosirii acestor mijloace în medie şapte ore şi 38 minute într-o zi obişnuită, însumând mai mult de 53 ore pe săptămână. Şi aceasta nu este de fapt suma totală, luând în calcul faptul că mulţi dintre ei folosesc mai multe forme de comunicare în acelaşi timp. Dacă acest consum este calculat separat, atunci se înregistrează un total de 10 ore şi 45 minute zilnic.

Raportul se bazează pe un studiu făcut pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 2002 de elevi de la clasa a III-a până la a XII-a, având vârsta cuprinsă între 8 şi 18 ani. Pe lângă acesta, un subgrup de 702 voluntari au completat jurnale de folosire a mass media timp de şapte zile, care au fost folosite la calcularea procentajului de multi-tasking. Comparativ cu studiul anterior realizat de Fundaţia Kaiser Family în 2004, timpul petrecut cu mass-media a crescut cu 1 oră şi 17 minute în ultimii cinci ani. Raportul a identificat revoluţia comunicării mobile şi online ca fiind una dintre principalele cauze ale intensificării folosirii media. În ultimii cinci ani, timpul acordat lecturii a scăzut uşor în comparaţie cu creşterea celui acordat comunicaţiilor digitale.

Mijloace de comunicare mobile

Şansele ca pentru un adolescent obişnuit verificarea mobilului să fie primul şi ultimul lucru pe care îl face în fiecare zi sunt destul de mari, observă raportul. Alte evoluţii în tehnologia comunicaţiei mobile înseamnă că în timp ce altă dată televiziunea putea fi urmărită doar stând în faţa unui televizor, acum programele sunt disponibile pe laptop şi pe dispozitivele mobile. Conform raportului, 20% din consumul de media în grupul studiat a avut loc pe dispozitivele mobile, şi aproape o altă oră a constat în conţinuturi „vechi” precum emisiuni de televiziune, care pot fi acum vizionate pe computer sau pe dispozitive mobile.

Consumul de media în rândul tinerilor este de asemenea facilitat prin accesul pe care îl au la acestea în camera proprie. Nu mai puţin de 71% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 8 şi 18 ani intervievaţi au televizor în cameră. Mai mult, jumătate au player-e de jocuri video (50%) sau televiziune prin cablu (49%), şi o treime au computer (36%) şi acces la internet (33%) în camera lor. De asemenea, în ultimii cinci ani, procentajul celor de 8 până la 18 ani care deţin un laptop a crescut de la 12% la 29%, în timp ce deţinerea de celulare a crescut de la 39% la 66%; cei cu iPod-uri sau player-e mp3 de la 18% până la 76%.

O altă caracteristică pe care studiul a dezvăluit-o a fost saltul uriaş care are loc odată cu trecerea în grupul de vârstă 11-14 ani. La cei din această ramură de vârstă se observă o creştere cu mai mult de trei ore pe zi a timpului acordat mass-media – o creştere cu patru ore pe zi per total dacă se ia în considerare multi-tasking-ul. Această schimbare înseamnă că în total grupul de 11-14 ani foloseşte mass-media puţin sub 8 ore şi 40 minute pe zi, sau aproape 12 dacă se ţine cont şi de multi-tasking. După cum subliniază raportul, această expunere la mass-media are loc într-un timp de tranziţie spre adolescenţă.

Îngrijorări

Raportul a analizat câteva îngrijorări în ceea ce îi priveşte pe tinerii care petrec din ce în ce mai mult timp folosind media. Contrar opiniei generale că folosirea acestor mijloace de comunicare substituie exerciţiile fizice, cei care folosesc cel mai mult comunicarea digitală au declarat că acordă exerciţiilor sau activităţilor fizice un timp similar cu al celorlalţi de vârsta lor care nu folosesc media prea mult. În privinţa rezultatelor la învăţătură, veştile nu sunt însă prea bune. Copiii care folosesc din greu media vor raporta mai degrabă obţinerea unor note bunicele sau slabe (47%), comparativ cu 23% dintre cei mai puţin fascinaţi de media.

În plus, această legătură între expunerea media şi rezultatele şcolare este constantă când se iau în considerare factori ca vârsta, sexul, rasa şi educaţia parentală. În acelaşi timp, autorii studiului au subliniat că cercetarea lor nu poate stabili dacă există o relaţie tip cauză-efect între folosirea media şi note. Când vine vorba de fericire şi folosirea media, studiul a arătat că marea majoritatea tinerilor tind să indice un scor destul de înalt pe o scară a sentimentului de mulţumire. Totuşi, cei care sunt mai puţin mulţumiţi petrec mai mult timp cu mas-media decât cei care sunt primii în topul de mulţumire. Nici aici nu s-a determinat dacă se poate vorbi de o relaţie cauză-efect.

Reguli

O altă dimensiune a folosirii media de către tineri pe care raportul a examinat-o a fost tema controlului parental. Pentru început, s-a descoperit că mulţi tineri locuiesc în case în care televizorul este de obicei pornit în timpul mesei şi este adesea lăsat pornit chiar dacă cineva se uită sau nu. Elevii au fost întrebaţi şi dacă părinţii lor au stabilit reguli pentru diferitele forme de media. Majoritatea celor între 8 şi 18 ani au spus că nu au nici un fel de reguli privind tipul de conţinut media pe care îl folosesc sau timpul pe care îl pot acorda. O excepţie a fost aceea că 52% au răspuns că au reguli cu privire la ce pot face la computer.

Mai puţin de jumătate – 46% – au spus că au reguli privind ce este voie să urmărească la televizor. Pentru jocuri video şi muzică, procentele respective au fost de 30% şi 26%. În ansamblu, părinţii tind să restricţioneze mai mult tipul de conţinut pe care copiii lor îl pot urmări decât durata timpului pe care îl petrec. Aşadar, 46% dintre copii au răspuns că au reguli privind ceea ce pot urmări la televizor, în comparaţie cu 28% care au declarat că au reguli cu privire la cât de mult timp se pot uita.

După cum era de aşteptat, restricţiile părinţilor sunt mai des întâlnite în rândul celor mai mici. Doar 3% dintre cei de 8 până la 10 ani au spus că nu există reguli, în comparaţie cu procentul de 30% printre cei de 15 până la 18 ani. De asemenea, părinţii impun mai strict respectarea regulilor la copiii mai mici. Până când copiii ajung la adolescenţă, impunerea se diminuează. Din grupurile mai mari ca vârstă, numai 12% au raportat existenţa unor reguli privind jocurile video pe care le pot juca sau muzica pe care o pot asculta. Şi 26% au reguli referitoare la emisiunile de televiziune la care pot sau nu să se uite.

În mesajul său pentru Ziua Mondială a Comunicaţiilor Sociale, Papa şi-a exprimat dorinţa ca preoţii şi persoanele consacrate să folosească comunicarea digitală pentru a permite ca mesajul lui Dumnezeu să circule pe autostrăzile virtuale ale spaţiului cibernetic, astfel încât Domnul nostru să poată bate la uşile caselor şi inimilor noastre şi să poată intra în vieţile noastre. O nouă cale de a răspunde îndemnului lui Cristos de a merge şi predica Evanghelia până la marginile pământului, fizic sau virtual.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *