Cenzură şi creştinism

Teme: Analize, Social.
.
Publicat la 24 februarie 2009.
Print Friendly, PDF & Email

Autor: pr. John Flynn
Traducere: -
Sursa: Zenit, 15 februarie 2009

Cenzura a revenit; nu împotriva pornografiei sau a opiniilor politice nepopulare, ci împotriva creştinismului şi a opiniilor pro-life. Un număr de cazuri recente evidenţiază tendinţa de a reduce la tăcere convingerile nepopulare. O infirmieră baptistă, Caroline Petrie, a fost suspendată din funcţia pe care o ocupa în cadrul centrului de îngrijire „North Somerset Primary Care Trust” pentru că s-a oferit să se roage pentru o pacientă, a relatat cotidianul Telegraph la 1 februarie 2009. În luna decembrie a anului trecut, în timp ce Petrie îngrijea o pacientă, s-a oferit să se roage pentru ea.

Caroline Petrie

Pacienta nu a acceptat propunerea infirmierei Petrie, iar aceasta din urmă nu a insistat. Ulterior, Petrie a fost suspendată. Pacienta în cauză, May Phippen, a declarat pentru Telegraph într-un articol publicat în ziua următoare că nu a depus plângere împotriva infirmierei Petrie, ci doar a pomenit despre propunerea acesteia în discuţia cu o altă infirmieră. Phippen a mai declarat şi că nu a dorit ca Petrie să fie suspendată din această cauză. Asociaţia Medicilor Creştini a declarat că suspendarea infirmierei Caroline Petrie a fost un act de discriminare religioasă, scria cotidianul Daily Mail în 3 februarie.

Secretarul general al Asociaţiei, Peter Saunders, a declarat pentru acest cotidian că există mii de operatori sanitari creştini care lucrează împreună cu persoane de alte credinţe şi că rugăciunea este o îndeletnicire obişnuită din vieţile lor. „Consultaţia medicală ar trebui să investigheze sensibil dacă pacientul ar aprecia valoarea rugăciunii, ceea ce ar putea constitui o componentă importantă, mai ales într-un Serviciu Naţional de Sănătate [NHS] în care anumite trusturi ale acestui Serviciu plătesc asistenţi spirituali, deoarece aceştia sunt membri ai echipei de îngrijire,” a declarat Saunders.

În urma unor proteste larg răspândite şi a relatării mediatice a suspendării, Petrie a fost anunţată că îşi poate relua munca, a declarat BBC în 5 februarie. „Dintre toate profesiile, cea de infirmieră este puternic ancorată în tradiţia creştină,” a comentat Episcopul anglican din Rochester, Michael Nazir-Ali, într-un articol de opinie din Telegraph asupra acestui „incident”, în 7 februarie.

Credinţa în retragere

„Se pare că lunga mişcare de retragere a oceanul credinţei devine din ce în ce mai zgomotoasă” a observat el. „Infirmierele nu se pot ruga, Crezul nu poate fi recitat în timpul serviciilor creştine de teamă să nu fie ofensaţi cei necredincioşi, consilierii maritali creştini sunt îndepărtaţi deoarece cred în căsătoria creştină, iar agenţiile creştine pentru adopţie nu pot fi finanţate public, deoarece ele consideră că copiilor le este cel mai bine în familii în care sunt o mamă şi un tată care să se ocupe de creşterea şi educarea lor”.

Cuvinte puternice, dar a căror corectitudine a fost susţinută la câteva zile de ştirea că un editor britanic, Wiley-Blackwell, a transformat în maculatură o Enciclopedie a Civilizaţiei Creştine, alcătuită din patru volume, pentru că era „prea creştină”. Ştirea despre acest episod a venit de la Edward Feser, unul dintre cei care a contribuit la scrierea acelei enciclopedii, printr-un articol publicat în 11 februarie de către National Review Online. Enciclopedia cuprindea fapte reale, verificate, a fost editată şi aprobată de către editor, iar apoi a fost tipărită şi lansată oficial, a explicat Feser. Ceea ce a urmat, a continuat el, a fost protestul unui grup restrâns erudiţi împotriva conţinutului „excesiv de creştin”. Aceştia au obiectat şi împotriva folosirii termenilor cronologici precum î.C. şi d.C., dorindu-şi mai mult „echilibru” prin adăugarea de materiale care atacau creştinismul.

Dezvăluirea privind distrugerea enciclopediei a apărut după ştirea potrivit căreia o asistentă maternală a fost acuzată de consiliul local, după ce o adolescentă musulmană de care avea grijă s-a convertit la creştinism. Asistenta maternală a declarat într-un articol din 7 februarie apărut în Daily Mail că s-a ocupat de 80 de copii în decursul ultimilor 10 ani. „Această ocupaţie este şi singura mea sursă de venit”, a explicat ea. „Nu am o altă meserie, prin urmare, din asta trăiesc”. Femeia a insistat asupra faptului că nu a forţat-o pe fata de 16 ani să se convertească. Conform cotidianului Daily Mail, fata era interesată de creştinism înainte de a fi plasată spre adopţie. Asistenta maternală a acţionat consiliul în justiţie, cu ajutorul Institutului Creştin. Mike Judge, purtătorul de cuvânt al grupului, a declarat pentru cotidian: „Nu pot să îmi imaginez că o asistentă maternală atee ar fi acuzată dacă un copil creştin aflat în grija ei nu ar mai crede în Dumnezeu.”

Un alt episod de acţiuni împotriva creştinismului s-a desfăşurat anul trecut, când unui preot anglican nu i s-a mai dat voie să apară la BBC, a relatat Telegraph, în 14 septembrie. Reverendul G. P. Taylor este autorul lucrării „Shadowmancer” – „Stăpânul Umbrelor” care s-a aflat în 2003, timp de 15 săptămâni în fruntea topului celor mai bine vândute cărţi. El apăruse anterior într-o serie de programe ale postului BBC, dar a explicat: „Din momentul în care au decis că promovez creştinismul prin cărţile mele, mi-au trântit uşa în nas.” Conform Telegraph, un producător din cadrul BBC i-a spus reverendului Taylor: „Nu putem fi asociaţi cu promovarea lui Isus”.

Club interzis

Între timp, în Canada, un grup care protestează împotriva avortului s-a trezit marţea trecută cu revocarea statutului său de club, de către uniunea studenţilor din Universitatea din Calgary, a relatat Calgary Herald, în 11 februarie. După o audienţă care a durat abia 10 minute, comitetul cluburilor a luat acea decizie deoarece au afirmat că clubul pro-life a încălcat politica prin faptul că a prezentat Proiectul de Conştientizare a Genocidului. Hotărârea înseamnă pierderea accesului la spaţii şi la fonduri.

Clubul a afişat în campus fotografii cu fetuşi avortaţi. Secretara clubului, Asia Strezynski, a întrebat uniunea studenţilor ce politică specifică a încălcat expunerea fotografiilor, dar comitetul nu i-a răspuns la această întrebare. Chiar înainte de a se lua decizia de suspendare a clubului, Asociaţia Canadiană pentru Libertăţile Civile (CCLA) a avertizat asupra faptului că nerecunoaşterea statutului grupurilor care protestează împotriva avortului reprezintă o încălcare a dreptului la opinie, a relatat Globe and Mail în 2 februarie.

CCLA a trimis o scrisoare Federaţiei Canadiene a Studenţilor, obiectând faţă de o rezoluţie care să sprijine uniunile studenţeşti ce refuză acordarea de fonduri şi spaţii de birouri grupurilor anti-avort. Nu este prima dată când grupurile pro-life sunt cenzurate de uniunile studenţeşti din universităţile canadiene. Anul trecut, studenţii Asociaţiei pentru Conştientizare Bioetică s-au plâns de anularea unei dezbateri publice despre avort, precum şi de faptul că li s-a interzis să utilizeze spaţiile universităţii, a relatat National Post în 27 iunie.

Problema finanţării

În Statele Unite ale Americii, este un lucru obişnuit dezbaterea privind rolul religiei în viaţa publică, şi finanţarea guvernamentală a activităţilor caritabile desfăşurate de Biserica Catolică este ameninţată. Uniunea Americană pentru Libertăţile Civile a depus o plângere la curtea federală din Boston, pretinzând că Biserica impune victimelor traficului uman opiniile sale religioase, prin faptul că nu permite utilizarea fondurilor guvernamentale pentru contracepţie, prezervative şi avort, a declarat Associated Press în 12 ianuarie.

În proces se pretinde că Departamentul pentru Sănătate şi Servicii Umane al Statelor Unite ale Americii, care este sursa fondurilor, a permis Conferinţei Episcopilor Catolici din Statele Unite să limiteze serviciile pe care subcontractanţii săi le oferă. Potrivit Associated Press, Conferinţa Episcopală a început să administreze fondurile în 2006, folosind organizaţiile de servicii sociale ca subcontractanţi, pentru a furniza serviciile. „Vom continua să furnizăm acele servicii din contract care sunt în concordanţă cu credinţa noastră în viaţă şi în demnitatea persoanei umane”, a declarat Sora Mary Ann Walsh în articol.

O societate seculară în sensul sănătos nu ignoră dimensiunea spirituală şi valorile ei, a fost recomandarea Papei Benedict al XVI-lea în discursul său din 8 ianuarie adresat membrilor corpurilor diplomatice acreditate pe lângă Sfântul Scaun. Religia, a spus Papa, „nu este un obstacol, ci mai degrabă un fundament solid pentru construirea unei societăţi mai drepte şi mai libere”. O declaraţie care ridică următoarea întrebare: ce fel de societate vom avea dacă creştinismul este cenzurat şi exclus?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *