Sexualizarea femeii

Print Friendly, PDF & Email

Autor: pr. John Flynn
Traducere: Bianca Fernea
Sursa: Zenit, 7 martie 2007

Modul de percepţie al femeii
o provocare actuală.

Adolescentele sunt tot mai expuse riscurilor unei sexualizări nesănătoase, potrivit unui raport publicat în 19 februarie 2007 de către Asociaţia Americană de Psihologie (APA). Studiul cu titlul „Raportul echipei APA privind sexualizarea fetelor” este rezultatul unei cercetări asupra conţinuturilor şi efectelor diverselor instrumente de comunicare: televiziune, videoclipuri muzicale, texte ale cântecelor, reviste, filme, jocuri video şi Internet. Echipa a examinat şi produsele pe piaţă şi campaniile publicitare adresate fetelor.

„Dispunem de numeroase elemente pentru a putea afirma că sexualizarea produce efecte negative într-o serie de domenii, între care acela al funcţiei cognitive, al sănătăţii mintale şi al unei sănătoase dezvoltări sexuale”, a afirmat dr. Eileen Zurbriggen, responsabilă de echipă şi profesor de psihologie la Universitatea din California, Santa Cruz, într-un comunicat de presă care însoţeşte raportul.

Sexualizarea cauzează dificultăţi la orice vârstă, afirmă raportul, adăugând că acestea sunt cu atât mai problematice cu cât ea se produce la o vârstă mai precoce. Atingerea maturităţii sexuale nu este un proces uşor pentru adolescenţi, recunoaşte studiul. Dar atunci când fetele sunt încurajate să fie sexy, fără ca măcar să ştie suficient ce înseamnă acest lucru, procesul se dovedeşte a fi şi mai complicat.

Saturaţia mediatică

Raportul citează o serie de studii care ilustrează marea cantitate de timp care se petrece în contact cu mass-media. Conform datelor, copiii sau adolescenţii privesc în medie trei ore pe zi la televizor. Dar dacă se calculează timpul petrecut cu toate tipurile de media, rezultă că copiii sunt în contact cu vreun mijloc de comunicare – televizor, jocuri video, muzică, etc. – pentru circa 6,5 ore pe zi.

Potrivit unui studiu realizat în 2003, 68% dintre copii dispun de un televizor în camera de dormit şi 51% dintre fete se dedică jocurilor interactive pe computer sau video. Atât fetele cât şi băieţii petrec în medie o oră pe zi la computer, navigând pe situri Internet, ascultând muzică, scriind pe chat, jucându-se şi trimiţând mesaje prietenilor. Raportul APA observă că „la televizor, tinerii se confruntă cu o lume care este în mod disproporţionat masculină, mai ales în programele destinate unui public tânăr, şi în care personajele feminine adesea apar într-un mod mult mai atrăgător şi mai provocator îmbrăcate decât bărbaţii”.

O amplă cotă din videoclipurile muzicale conţin imagini de natură sexuală, în care femeile se prezintă adesea în îmbrăcăminte provocatoare şi sumară. Raportul observă şi faptul că modul în care apar artiştii de sex feminin este de aşa natură că atenţia principală se concentrează nu pe talentul sau pe muzica lor, ci mai degrabă pe trupul şi sexualitatea lor. În acest sens, conclude raportul, cine priveşte imaginile primeşte mesajul cum că succesul aparţine celui care devine un obiect sexual atrăgător. În ceea ce priveşte textele cântecelor, cercetătorii de la APA arată că nu există analize recente asupra conţinutului lor de natură sexuală. În raportul lor, totuşi, citează o serie de exemple de texte ale unor cântece cunoscute care sexualizează femeia sau fac referire la ea într-un mod foarte indecent.

În ceea ce priveşte marele ecran, raportul a comentat cu privire la lipsa de personaje feminine în filmele cu maximă difuzare şi în cele pentru toată familia. Un studiu referitor la filmele pentru toată familia care au înregistrat cele mai mari încasări din 1990 în 2004 relevă că dintre cele peste 4.000 de personaje din aceste filme, 75% erau bărbaţi, 83% dintre figuranţi erau bărbaţi, 83% dintre naratori erau bărbaţi şi că 72% din personajele cu un rol vorbit erau bărbaţi. „Această gravă subreprezentare a femeilor şi a fetelor în filmele pentru toată familia constituie o ocazie pierdută pentru a prezenta o gamă largă de fete şi femei în roluri nesexualizate”, observă raportul APA.

Influenţe negative

Revistele pentru adolescenţi sunt o altă sursă importantă de influenţă asupra tinerelor fete sau adolescente. Raportul se referă la o serie de studii despre conţinutul revistelor, şi dezvăluie că unul dintre mesajele principale ale publicaţiilor este acela că „a te prezenta în mod atrăgător din punct de vedere sexual şi a obţine în acest fel atenţia bărbaţilor este, şi trebuie să fie, obiectivul central al femeilor”.

E dificil de evaluat enorma varietate de conţinuturi disponibile prin Internet, dar cercetătorii de la APA citează un studiu asupra siturilor care atrag adesea fetele: siturile unor celebrităţi masculine şi feminine. Dintr-o analiză a conţinuturilor lor rezultă că este mult mai probabil ca celebrităţile feminine, în comparaţie cu cele masculine, să fie prezentate cu imagini sexuale, indiferent dacă situl este oficial sau realizat de fani.

Publicitatea este un alt mare domeniu în care femeia este adesea sexualizată. Studiul observă că această tendinţă de a prezenta femeia în mod decorativ sau ca instrument în publicitate este în creştere. Într-o asemenea măsură încât deja s-a ajuns la punctul în care fetele se prezintă în ipostaze seducătoare cu scopul de a atrage publicul adult. Recent, o serie de comentatori au subliniat că şi piaţa jucăriilor resimte tendinţa sexualizării. Cercetătorii de la APA s-au declarat îngrijoraţi de faptul că păpuşile cele mai căutate, pentru vârsta între 4 şi 8 ani, sunt adesea îmbrăcate în mod provocator din punct de vedere sexual.

Acelaşi lucru e valabil pentru îmbrăcăminte. Fetele la o vârstă tot mai fragedă sunt îndemnate să poarte haine făcute pentru a pune în evidenţă sexualitatea feminină. Chiar şi fardurile sunt adesea comercializate pentru fete tot mai tinere. Toate aceste sectoare de influenţă luate impreună produc o serie de probleme pentru fete. Raportul APA afirmă că sexualizarea e legată de trei dintre cele mai comune probleme mentale ale fetelor şi femeilor: dezordine alimentară, scăzut respect faţă de propria persoană şi depresie.

Cercetătorii adaugă că există elemente care demonstrează că sexualizarea fetelor, şi sentimentul negativ asupra propriului corp, poate duce la probleme sexuale la maturitate. Aceştia afirmă că o altă problemă se leagă de idealizarea tinereţii, ca unic stadiu bun şi frumos al vieţii. Actuala explozie de produse împotriva îmbătrânirii, şi a chirurgiei estetice e rezultatul acestei impuneri a unui standard de frumuseţe.

Victoria celularelor

A te împotrivi acestei tendinţe hiper-sexualizante nu este uşor, dar nu cu mult timp în urmă în Canada decenţa a câştigat o bătălie. În luna ianuarie, cea mai mare societate de telefonie mobilă canadiană, Telus, a început să ofere imagini şi videoclipuri pornografice pentru clienţi. Societatea din Vancouver a fost criticată vehement de către Arhiepiscopul Raymond Roussin. „Decizia luată de Telus este dezamăgitoare şi condamnabilă”, a declarat acesta într-un comunicat din 12 februarie.

Într-un alt comunicat, dat după patru zile, Arhiepiscopul de Vancouver a acuzat Telus că produce daune societăţii din cauza acestei căutări de câştig prin industria pornografică. Arhiepiscopul a făcut apel la un serviciu de telefonie mobilă liber de pornografie. El chiar şi-a declarat intenţia de a cere bisericilor şi şcolilor catolice să nu îşi reînnoiască contractele cu Telus. În plus, înaltul prelat i-a îndemnat cu insistenţă pe toţi catolicii şi alte persoane interesate să contacteze societăţile de telefonie mobilă pentru a-şi exprima propria îngrijorare pentru proliferarea pornografiei prin intermediul celularelor.

În 21 februarie, Telus a anunţat anularea serviciului de „conţinuturi pentru adulţi”. Potrivit cotidianului canadian Globe and Mail, societatea a afirmat că a primit sute de plângeri din partea clienţilor. Arhiepiscopul Roussin, într-un articol din ziua următoare, a aplaudat această decizie. „Începem acum să înţelegem cu claritate gravitatea dependenţei sexuale şi pornografice”, a comentat el.

Şi Papa Benedict al XVI-lea şi-a exprimat recent îngrijorarea pentru efectele culturii populare. În mesajul său pentru Ziua Mondială a Comunicaţiilor Sociale, care va avea loc în 20 mai, Papa a observat tendinţa de exaltare a violenţei şi trivializare a sexualităţii. Pontiful a scris: „Frumuseţea, un fel de oglindă a divinului, inspiră şi însufleţeşte inimile şi minţile tinere, în timp ce urâţenia şi vulgaritatea au un impact deprimant asupra atitudinilor şi comportamentului” (nr. 2).

Biserica a fost adesea în mod fals acuzată, de către promotorii culturii moderne, că este obsedată de sexualitate. În realitate, societatea contemporană este cea care suferă de această obsesie, în timp ce Biserica apără în continuare demnitatea şi frumuseţea persoanei umane.

Posted in Analize, Social.

One Comment

  1. Nu sunt catolic, dar am citit articolul cu interes si va felicit pt. cele scrise si pt. curajul de a aborda aceasta problema. Toate Bisericile trebuie sa se uneasca impotriva promovarii sexualitatii pe media. Ar fi bine sa incepeti o campanie antisenzualitate mai serioasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *