Sexul şi educaţia: băieţii şi fetele au nevoi diferite

Print Friendly, PDF & Email

Autor: pr. John Flynn
Traducere: Radu Capan
Sursa: Zenit

Studiile arată că
separarea după sex
la anumite vârste şi materii
poate fi benefică.

Susţinătorii separării după sex a procesului educaţional au primit sprijin în plus în raportul publicat în decembrie anul trecut de Ofsted, inspectoratul guvernamental britanic pentru copii şi şcolari. Documentul, intitulat „Viziunea despre 2020”, caută să vadă cum ar putea arăta sistemul individualizat de predare şi învăţare în al douăzecilea an al acestui mileniu, susţinând printre altele că băieţii ar trebui să studieze separat de fete, pentru a nu mai rămâne pe mai departe în urma acestora, dezvăluia publicaţia londoneză Telegraph la 4 ianuarie a.c.

Raportul Ofsted conţine o secţiune despre influenţa sexului în educaţie. Diferenţe între performanţele educaţionale la băieţi şi la fete au fost observate în numeroase ţări. Un studiu publicat în anul 2000 de Programul de Evaluare Şcolară Internaţională arăta că fetele se descurcă semnificativ mai bine la testele de citire, în toate ţările cuprinse de test, mai puţin una. La matematică s-au înregistrat de asemenea diferenţe, dar mai mici, de această dată în favoarea băieţilor. Motivele acestor diferenţe sunt complexe, observă raportul. Cercetările arată că încă de la vârste foarte mici băieţii pun o mai mare valoare pe a se considera mai buni la matematică şi ştiinţe, iar fetele la citire şi arte. Diferenţele pot fi însă contrabalansate prin metode de predare gândite special pentru a-i ajuta pe băieţi să îşi depăşească dificultăţile.

De exemplu Liceul Moulsham, din Chelmsford, în sud-estul Marii Britanii, i-a separat pe băieţi şi fete pe timpul câtorva ani de şcoală încă din anii 1970. Iar rezultatele au fost de succes pentru ambele sexe, informează Telegraph într-un alt articol din 4 ianuarie, din seria de articole dedicate şcolilor separate pe sexe. „Este suficient să te uiţi la un băiat de 11 ani şi să vezi că este radical diferit faţă de o fată de aceeaşi vârstă şi merită să fie tratat ca atare”, comenta prof. Chris Nicholls de la acest liceu pentru Telegraph. La Moulsham, elevii sunt împărţiţi după sex la vârsta de 11 ani; când ating vârsta de 14 ani, unele lecţii le urmează împreună, dar matematica, limba engleză şi ştiinţele rămân ore urmate doar cu cei de acelaşi sex.

Dezvoltarea talentelor

Liceul pentru Fete Chelmsford County este o şcoală cu succes constant la capitolul educaţie împărţită pe sexe, informa Telegraph într-un articol din 11 ianuarie. Şcoala pentru fete cu vârstele între 11 şi 18 ani, aflată în districtul Essex, a depăşit ca performanţe toate celelalte şcoli din Anglia, după cum o arată statisticile publicate vara trecută. Glynis Howland, directoarea şcolii, a declarat publicaţiei că educaţia numai pentru fete a fost vitală pentru a le oferi acestora cele mai bune condiţii de dezvoltare. Afirmaţiile ei au fost susţinute de un raport anterior care arăta că fetele care au frecventat şcoli pentru fete câştigă mai bine când ajung să lucreze decât cele care au frecventat şcoli mixte, chiar şi dacă la examene nu au avut note mult mai bune decât celelalte, scria Times la 22 septembrie anul trecut.

Cercetătorii de la Centrul pentru Studii Longitudinale al Institutului pentru Educaţie au studiat 13.000 de persoane născute în 1958. Ei au descoperit că la vârsta de 16 ani, fetele educate în şcoli de fete studiau mai degrabă subiecte care le plăceau şi la care erau bune, mai degrabă decât să lase ca stereotipurile de natură sexuală să le influenţeze alegerea subiectelor de studiu. Acest tipar a continuat şi la universitate şi în câmpul muncii, permiţându-le astfel tinerelor care au urmat şcoli de fete să ajungă în domenii de muncă dominate în general de bărbaţi, şi în care astfel salariile tind să fie mai mari. „Şcolile separate pe sexe par să încurajeze mai mult elevii să îşi urmeze drumul academic după talentele lor, mai degrabă decât după sexul lor, pe când în şcolile mixte alegerile se fac mult mai mult în baza unor stereotipuri legate de sex”, afirmă Alice Sullivan, co-autoarea raportului.

Reguli noi în SUA

Rezultatele pozitive ale educaţiei separate pe sexe au stimulat schimbarea legilor federale din SUA privind învăţământul, la sfârşitul anului trecut. Departamentul pentru Educaţie a dat noi reglementări, intrate în vigoare la 24 noiembrie, dând şcolilor mai multă libertate pentru a-i separa pe băieţi şi pe fete în clase, informa Associated Press la 24 octombrie. „Unii elevi pot învăţa mai bine în medii în care au doar colegi de acelaşi sex”, afirma secretara pentru educaţie Margaret Spellings. „Aceste reglementări finale permit comunităţilor să înfiinţeze şcoli şi clase pe sexe ca un alt mijloc de a răspunde la nevoile elevilor.” Anterior, în baza reglementărilor în vigoare din 1975, separarea pe sexe era permisă doar în anumite cazuri, cum ar fi acela al cursurilor de educaţie sexuală sau al orelor de sport. Acum şcolile pot să ofere clase separate pentru băieţi şi fete dacă consideră că această separare este benefică pentru procesul educaţional. Înscrierea în clase de băieţi sau de fete va fi voluntară.

Schimbările vor uşura de asemenea procesul de înfiinţare de şcoli separate de fete sau de băieţi, atâta timp cât autorităţile locale pot să demonstreze că vor oferi şcoli mixte cu beneficii „substanţial egale” pentru sexul exclus. După schimbările legislative, mai multe relatări din presă au evidenţiat sprijinul tot mai mare interes pentru a li se acorda părinţilor opţiunea educaţiei separate pentru băieţi şi fete. Campbell Hall, o şcoală privată mixtă, a început acum opt ani să separe băieţii şi fetele la orele de matematică din clasele a VII-a şi a VIII-a, iar lucrurile au mers atât de bine încât acum procedează similar la orele de ştiinţe, informa Los Angeles Times la 20 noiembrie anul trecut. Articolul observa că cercetările au sugerat timp îndelungat faptul că fetele din învăţământul mixt cedează în faţa băieţilor şi primesc mai puţină atenţie din partea profesorilor. Rezultatele de la Campbell Hall sunt pozitive. După separarea pe sexe la matematică, fetele urmează cursuri mai avansate de matematică în liceu şi participă mai activ la ore.

Pe Coasta de Est, Smith Leadership Academy din Dorchester, Massachusetts, o şcoală specială pentru aproximativ 200 de elevi de clasele VI-VIII este singura şcoală publică din acest stat care ţine cursurile separat pentru băieţi şi fete, informa Boston Globe la 27 noiembrie anul trecut. Şcoala Elementară Woodward Avenue din DeLand, Florida, este o altă poveste de succes în ceea ce priveşte educaţia separată pe sexe, conform unui editorial din Chicago Tribune apărut la 18 noiembrie. În faţa rezultatelor slabe la teste ale băieţilor, şcoala a dat părinţilor ocazia acum trei ani să aleagă să îi înscrie pe cei mici în clase separate pe sexe. Rezultatele testelor după primul an experimental au arătat îmbunătăţiri semnificative pentru copiii din aceste clase, nota Chicago Tribune. Susţinând recentele schimbări legislative la nivel federal, editorialul nota: „Factorul cheie este posibilitatea alegerii”. Nu toţi copiii sunt la fel, dar oferindu-se opţiunea educaţiei separate pe sexe, părinţii pot alege metoda care se potriveşte cel mai bine pentru copiii lor.

Un alt experiment de educaţie separată pe sexe, de data aceasta în Canada, a avut tot rezultate pozitive. Şcoala Elementară Glenmerry a constatat îmbunătăţirea rezultatelor la teste după separarea pe sexe, informa Vancouver Sun la 16 noiembrie. După ce au fost separaţi băieţii de fete, cei din clasa a şaptea au obţinut rezultate mai mari decât au fost obţinute vreodată în această instituţie de învăţământ, mai mari chiar decât media din regiune şi provincie. În plus rezultatele s-au îmbunătăţit şi băieţi şi pentru fete. Lorraine Garnett Ward, într-un articol publicat la 30 octombrie în Boston Globe, explica ce trebuie să facem pentru a asigura că atât băieţii cât şi fetele se vor dezvolta după deplinul lor potenţialul moral şi intelectual. Profesoară de engleză actualmente pensionară, ea afirma că şcolile şi clasele pe sexe permit tinerilor să se elibereze de povara diferenţelor de învăţare dintre sexe, având în schimb ocazia să îşi dezvolte integral potenţialul. Un argument care primeşte tot mai multă forţă.

Posted in Analize, Învăţământ.

One Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *