Credinţa novice a Hollywood-ului

Teme: Analize, Media.
.
Publicat la 24 noiembrie 2006.
Print Friendly, PDF & Email

Autor: pr. John Flynn
Traducere: Claudia Prăjescu
Sursa: Zenit, noiembrie 2006

Afişul filmului
Facing the Giants

Se pare că Hollywood-ul a găsit o fărâmă de credinţă în filmele cu conţinut religios, sau cel puţin credinţă în capacitatea acestor filme de a face bani. O multitudine de noi lansări din luna octombrie a acestui an a stârnit interesul presei faţă de această tendinţă.

Primul film care a apărut a fost „Facing the Giants” (Înfruntarea Giganţilor), produs de o Biserică baptistă, folosind o poveste bazată pe fotbalul de liceu pentru a transmite un mesaj creştin. În primele 10 zile filmul a încasat 2,7 milioane de dolari, cu mult peste bugetul său scăzut de 100.000 de dolari, a raportat Washington Post pe 10 octombrie. Potrivit ziarului, acum trei ani membrii Bisericii Baptiste Sherwood, din Albany, Georgia, au decis să facă un film. Acesta s-a dovedit a fi un succes, în ciuda distribuţiei şi echipei în mare parte fără experienţă. Protagonistul filmului este un antrenor de fotbal de liceu care are un număr de probleme personale şi profesionale. Viaţa lui se schimbă atunci când adoptă o filozofie de viaţă bazată pe Biblie.

Entuziaştii filmelor religioase au şi alte selecţii disponibile. „One Night With the King” (O noapte cu regele) se bazează pe Cartea Esterei din Vechiul Testament. Filmul de 18 milioane de dolari a fost produs de Paul Crouch. Compania sa, Gener8xionEntertainment, a fost fondată pentru a plasa mesajele creştine în cultura mai largă, a raportat Dallas Morning News într-un articol din 7 octombrie.

Apoi, spre sfârşitul lunii octombrie, a apărut „Conversations With God” (Convorbiri cu Dumnezeu), bazat pe o carte scrisă de Neale Donald Walsch, un autor descris de Dallas Morning News ca aparţinând mişcării New Age. Walsch pretinde că poate canaliza conversaţii cu Atotputernicul. Începutul lui decembrie va vedea „The Nativity Story” (Povestea naşterii), de la New Line Cinema. Ca şi „Patimile lui Cristos” al lui Mel Gibson, filmul despre naşterea lui Isus a fost filmat parţial în Matera, Italia.

Succes de box office

Interesul faţă de filmele cu temă religioasă a crescut după succesul „Patimilor” lui Gibson. La acest film s-au vândut bilete în jur de 370 de milioane de dolari în Statele Unite şi aproape 612 milioane de dolari în lumea întreagă, a observat Dallas Morning News. Apoi a venit „Cronicile din Narnia: Leul, Vrăjitoarea şi Şifonierul”, care a încasat 745 milioane de dolari la nivel mondial. Iar „Codul lui Da Vinci”, care a fost cel puţin bazat pe o temă religioasă, chiar dacă nu de partea religiei, a încasat 754 de milioane de dolari.

Filmele care au apărut în octombrie vin din partea unor mici producători independenţi, dar studiouri mai mari sunt şi ele interesate. Publicaţia Los Angeles Times a relatat pe 19 septembrie că Fox Entertainment, o divizie a News Corporation aparţinând lui Rupert Murdoch, pune bazele unei divizii numită FoxFaith. Aceasta plănuieşte să producă până la o duzină de filme pe an.

www.FoxFaith.com

„Un segment al pieţei este înfometat după acest tip de conţinut”, a spus Simon Swart, manager general la unitatea de home entertainment (divertisment pentru acasă) din SUA a companiei Fox. Conform publicaţiei Los Angeles Times, FoxFaith va avea drept ţintă creştinii evanghelici. Filmele vor avea la bază cărţi creştine şi vor avea bugete relativ mici, în jur de 5 milioane de dolari. Mişcarea companiei Fox vine după inaugurarea de anul trecut a unui website FoxFaith care a vândut deja 30 de milioane de DVD-uri cu subiecte bazate pe credinţă către negustorii cu amănuntul.

Sunt în schimb şi neajunsuri ale interesului industriei de film faţă de religie. Pe 25 august, ziarul Times din Londra a relatat faptul că un film despre Sf. Tereza de Avila atrage proteste. „Tereza: moartea şi viaţa” a fost criticat de Benedicta Ward, lectoră în istoria spiritualităţii creştine la Facultatea de Teologie a Universităţii Oxford. Ward a scris introducerea la o ediţie recentă a autobiografiei sfintei Tereza. Ea a criticat filmul pentru accentul pus pe virginitatea şi sexualitatea Sf. Tereza, şi a spus că ar fi mai corect din punct de vedere istoric ca filmul să se concentreze asupra activităţilor mistice şi spirituale ale Terezei.

Televiziunea negativă

Religia are o viaţă mai grea pe micile ecrane, cu BBC-ul din Marea Britanie intervenind în ultimul timp pentru a critica intens. Pe 1 octombrie, un program al postului BBC1 Panorama a emis un documentar numit „Crimele sexuale şi Vaticanul”. Acesta susţinea o acoperire din partea Bisericii Catolice a abuzurilor sexuale comise de preoţi împotriva copiilor, şi îl acuza drept responsabil pe cel care era pe atunci Cardinalul Joseph Ratzinger.

Acuzaţiile făcute de BBC sunt „maliţioase şi neadevărate şi sunt bazate pe o prezentare falsă a documentelor Bisericii”, a spus Arhiepiscopul de Westminster, Cardinalul Cormac Murphy-O’Connor, într-o scrisoare din 2 octombrie. Cardinalul de asemenea şi-a exprimat uimirea că BBC-ul nu a făcut nici o încercare de a contacta Biserica din Anglia pentru a căuta informaţii corecte despre subiect. „Vor fi mulţi, nu numai catolici, care se vor întreba dacă BBC-ul mai este dornic să fie cu adevărat obiectiv în unele din prezentările sale”, a adăugat cardinalul Murphy-O’Connor.

BBC-ul şi-a atras mai înainte criticile pentru o serie în trei părţi despre miracole, a relatat ziarul canadian National Post pe 22 iulie. Printre altele, programul sugera că trupul lui Isus e posibil să fi fost aruncat într-o groapă de gunoi şi mâncat de câini, mai degrabă decât să fi înviat. „Se pare că creştinismul este cel care are parte întotdeauna de tratamentul investigativ şi negativ”, a spus Peter Kearney, un purtător de cuvânt al Conferinţei Episcopilor Scoţieni, potrivit publicaţiei National Post.

Din filmul despre Tereza de Avila

Între timp, în Statele Unite, reţeaua de televiziune NBC a fost criticată pentru o decizie privind un serial de desene animate pentru copii, „VeggieTales”. Serialul conţine material religios în mod regulat şi a fost achiziţionat recent de NBC. De când a cumpărat drepturile asupra programului, NBC a ordonat ca cele mai multe referiri la Dumnezeu şi la Biblie să fie eliminate, a relatat New York Times pe 23 septembrie. În aceeaşi săptămână în care cenzura „VeggieTales”, NBC şi-a dat acordul pentru a televiza un concert al cântăreţei pop Madonna care includea o scenă a crucificării peste tot condamnată drept ofensatoare pentru creştini.

Înfruntarea provocării

Pentru a-i îndruma pe catolici în folosirea mass-media, unele Conferinţe Episcopale au publicat ghiduri. În august, Episcopii canadieni au publicat un document intitulat „Media: o provocare fascinantă pentru familie”. Mass-media au o putere imensă datorită prezenţei lor atotpătrunzătoare, au observat Episcopii. Acest fapt poate fi pozitiv, dacă media informează şi educă. „Dar are de asemenea capacitatea de a face rău familiei prin prezentarea unei false viziuni despre viaţă, iubire, familie, moralitate şi convingeri religioase”, a avertizat documentul.

Acesta a recomandat ca familiile să înveţe să vadă presa cu un ochi critic, bazându-se pe credinţa lor şi pe pasiunea pentru adevăr. De asemenea, episcopii au chemat credincioşii să îşi aducă propria contribuţie la comunicarea mesajului Bisericii prin mass-media. Ei au sugerat să se reacţioneze la înclinaţia presei împotriva religiei prin metode de protest. A fi o „familie cunoscătoare în media” înseamnă a pune o limită la timpul petrecut cu folosirea mijloacelor de comunicare socială şi a alege programele potrivite, mai ales pentru copii. Documentul a trasat o serie de recomandări pentru părinţi despre cum să-şi înveţe copiii să folosească presa.

La începutul acestui an, în februarie, Conferinţa Episcopilor Australieni a publicat documentul „Mergeţi şi spuneţi tuturor: o scrisoare pastorală despre Biserică şi mass-media”. Prelaţii au recunoscut aspectele pozitive ale presei, de exemplu cu ocazia morţii Papei Ioan Paul al II-lea şi alegerii Papei Benedict al XVI-lea. Totuşi, nu toată presa este pozitivă. Scrisoarea pastorală australiană a chemat membrii Bisericii să fie „utilizatori critici”, nu „consumatori pasivi” ai mass-media. Îndemnându-i pe credincioşi, scrisoarea a comentat: „Puterea mesajului nostru stă în autenticitatea cu care este prezentat”. A concluzionat cu: „Fiecare dintre noi este chemat să păşească înainte în credinţă şi să îşi joace rolul cu curaj, folosind mass-media cu înţelepciune şi bine în proclamarea veştii bune a lui Isus Cristos până la capătul lumii”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *