Modelul grupului „celor patru” din Italia

Teme: Media.
.
Publicat la 24 iunie 2006.
Print Friendly

Autor: Anca Mărtinaş Giulimondi

Mass-Media Catolice, în atenţia Papei Ratzinger

Răspândiţi Evanghelia lui Cristos în Italia, construind punţi de înţelegere şi comunicare între experienţa bisericească şi opinia publică. Este ceea ce a subliniat Papa Benedict al XVI-lea primind în Vatican, pe 2 iunie 2006, responsabili, ziarişti şi tehnicieni ai cotidianului catolic Avvenire, ai canalului de televiziune Sat2000, ai circuitului radiofonic InBlu şi ai agenţiei de informaţii religioase SIR, realităţi mediatice legate de Conferinţa Episcopală Italiană (CEI), reprezentată la întâlnire de preşedintele său, Cardinalul Camillo Ruini.

Papa Benedict al XVI-lea i-a îndemnat pe toţi italienii, şi în special pe catolici, să fie atenţi la valorile autentice şi să sprijine aceste structuri mediatice, iar pe operatorii din mass-media catolice i-a chemat să fie protagoniştii unei comunicaţii clare, dar în acelaşi timp prietenoase, în serviciul omului zilelor noastre.

Patru mijloace mass-media în slujba unui singur scop

www.avvenire.it

Un cotidian naţional – Avvenire, o televiziune cu difuzare digitală terestră şi satelitară – Sat2000, un circuit radiofonic – InBlu – care furnizează transmisii unui număr de 200 de radiouri locale răspândite în toată Italia şi o agenţie de ştiri religioase – SIR – constituie patrimoniul mediatic al Conferinţei Episcopale Italiene, care a dorit astfel să se apropie şi mai mult de credincioşii italieni, să îi informeze şi să dialogheze cu ei.

Ce anume uneşte cele patru instrumente mediatice ale CEI care, deşi independente, lucrează în sinergie? Deşi utilizează limbaje diferite, Avvenire, Sat2000, InBlu şi SIR transmit circuitului mass-mediatic acelaşi punct de vedere şi participă împreună la confruntările de actualitate, nu doar cele religioase ci şi cele care preocupă societatea civilă, fiind atente la tot ceea ce se întâmplă în Italia şi la tot ceea ce îi preocupă pe italieni şi nu numai. De exemplu, Avvenire este, în opinia multor analişti, cotidianul naţional italian în care poţi găsi cele mai bogate pagini de informaţii externe aprofundate. Mai mult, cele patru mijloace mass-media sunt nu doar „catedre” de unde se face cunoscut punctul de vedere al Bisericii, ci au devenit adevărate areopaguri unde se dezbat problemele de actualitate, în speciale cele bioetice.

Avvenire, ziarul catolicilor italieni

A fost Papa Paul al VI-lea cel care, în anii imediat următori Conciliului Vatican II, a dorit apariţia cotidianului naţional Avvenire, susţinând că această iniţiativă mediatică va fi apoi amplificată printr-o decizie curajoasă în câmpul emisiilor radiotelevizive.

Difuzat pe întreg teritoriul italian, Avvenire apare zilnic, exceptând lunea, duminica având pagini speciale diecezane, iar joia şi sâmbăta suplimentul Propotus, ziar al copiilor. O dată pe lună, Avvenire publică un supliment pentru familii Noi, genitori e figli (Noi, părinţi şi copii) şi un altul, Luoghi dell’infinito (Locuri ale infinitului), pentru pasionaţii de artă şi turism religios.

Sat 2000, şapte ani de televiziune

www.sat2000.it

Canal satelitar gratuit, cu transmisie în întreaga Europă, Sat 2000 a început să transmită acum şapte ani, având în centrul grilei de programe informaţii naţionale şi mondiale, majoritatea din domeniul social, cu comentarii şi dezbateri în formă de „talk show”, cu documentarii şi programe culturale, fără a lipsi, desigur, filmele.

In Blu, ca o păpuşă rusească

Reţeaua radiofonică a Conferinţei Episcopale Italiene ar putea fi comparată cu „Matrioska”, suvenirul rus prin excelenţă reprezentat de o păpuşă care conţine, înăuntrul ei, o alta care, la rândul ei, conţine încă una şi aşa mai departe. Tot astfel, In Blu reprezintă un radio ce conţine altele mai mici (posturi radiofonice locale) ce depăşesc, ca număr, 200.

Deşi teritoriale, posturile In Blu (În Albastru) „respiră” aerul naţional, informaţiile referindu-se la întreaga Italie dar cu un accent deosebit pe situaţiile locale, constituind o fereastră larg deschisă spre Biserică şi spre întreaga lume.

SIR, o agenţie italiană cu vederi europene

www.agenziasit.it

Agenţia SIR, Servizio Informazione Religiosa (Serviciul de Informaţie Religioasă) ia fiinţă în 1988, din iniţiativa Federaţiei Settimanali Cattolici (Săptămânale Catolice) şi cu susţinerea Conferinţei Episcopale Italiene.

Primul număr al săptămânalului SIR a apărut în data de 13 ianuarie 1989, ocazie cu care agenţia a făcut cunoscută linia editorială, subliniind că preferă obiectivitatea şi rigoarea informaţiei şi nu vânătoarea de ştiri de senzaţie sau de declaraţii în exclusivitate.

Din 21 iunie 1990, SIR apare de două ori pe săptămână, iar în anii succesivi, graţie noii tehnologii, informaţiile SIR se transmit prin intermediul Internetului. Cinci ani mai târziu, în 1995, Agenţia SIR îşi lansează propriul site Internet, fiind unul dintre primele servicii web catolice din Italia.

Începând cu 2001, în acord cu Consiliul Conferinţelor Episcopale Europene, apare, de două ori pe săptămână, SIR Europa, un fascicol de informaţii europene, unele legate de activitatea conferinţelor episcopale europene, altele referitoare la dialogul ecumenic şi interreligios, fără a lăsa la o parte activităţile instituţionale ale Uniunii Europene.

Sursum Cordae!

Aşadar, grupul celor patru instrumente de comunicaţii sociale susţinute de Conferinţa Episcopală Italiană au fost, de curând, în atenţia Papei Benedict al XVI-lea, care a dorit să îi întâlnească pe cei care au contribuit la a le da viaţă şi pe cei care le ţin în viaţă, cu munca lor de fiecare zi, cărora Joseph Ratzinger le-a spus: „Voi desfăşuraţi o muncă cu adevărat importantă: şi datorită contribuţiei voastre, într-adevăr, se continuă misiunea catolicilor italieni de a duce Evanghelia lui Cristos în viaţa naţiunii”.

Şi, îmi place să cred, prin intermediul lor, al lucrătorilor din mass-media catolice italiene, mesajul de susţinere al Sfântului Părinte a fost transmis tuturor acelora care acceptă să fie în prima linie pe frontul informaţiei catolice, fie ei din Italia, România sau din altă parte a lumii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *