Încreştinarea internetului

Teme: Analize, Media.
.
Publicat la 24 februarie 2006.
Print Friendly, PDF & Email

Autor: Zenit
Traducere: Radu Capan
Sursa: Zenit.org (adaptare), ianuarie 2006

Siturile devin atat de multe
ca este greu sa le mai numeri.

Apariţia internetului şi a altor noi tehnologii media extind cu repeziciune posibilităţile Bisericii şi ale organizaţiilor religioase de a-şi promova mesajul. La 3 ianuarie 2006, agenţia Fides a Congregaţiei pentru Evanghelizarea Popoarelor publica prima parte a unui dossier, „Poporul lui Dumnezeu pe internet”. Raportul informează că în Italia este aproape imposibil să contabilizezi numărul siturilor catolice datorită rapidei creşteri din acest sector. Numărul de legături (links) dă o idee despre înflorirea siturilor catolice. De exemplu, legături spre unul dintre cele mai populare situri italiene, www.totustuus.it, pot fi găsite pe aproximativ 50.000 de situri.

Un alt sit, www.siticattolici.it, are în baza sa de date peste 10.000 situri catolice din Italia. Aproximativ un sfert aparţin parohiilor; alte 2.067 aparţin unor grupuri private şi organizaţii. Ordinele călugăreşti şi institutele misionare au 1.222 de situri; cele asociate în mod oficial unor structuri ecleziale sau activităţi pastorale ajung la 629. Apoi, în ordine descrescătoare mai sunt: pagini personale de natură catolică – 589; universităţi şi centre culturale – 403; şi situri media – 353. De notat că 1.400 de situri disponibile acum doi ani, astăzi nu mai există. Per ansamblu însă, rata creşterii este mare, aproximativ 25% în doi ani. O creştere mai mare o înregistrează siturile dedicate muzicii – 33,6%; posturilor radio şi tv – 32,8%; şi artei religioase – 31,5%.

În Statele Unite ale Americii se înregistrează de asemenea o înflorire a siturilor religioase. Jonathan Last, editor al „Weekly Standard”, a oferit o analiză a situaţiei în numărul din decembrie al publicaţiei „First Things”. În articolul „Dumnezeu pe internet”, Last citează un sondaj din 2004 care afirma că 64% dintre navigatorii pe web – adică 82 de milioane de oameni – declară că folosesc internetul pentru scopuri religioase. Dintre aceştia, 32% au afirmat că folosesc internetul pentru a fi la curent cu ştirile; 17% în căutarea unor lăcaşuri de cult; iar 11% pentru descărcarea de muzică religioasă.

Poti avea rapid propriul blog
de ex de la www.blogger.com.

Un fenomen mai recent este cel al blogurilor, care sunt de asemenea frecvent folosite în scopuri religioase. Un blog – web log – este un sit ca un jurnal, în care se scrie regulat iar conţinutul este afişat în ordine invers cronologică. Actualmente în SUA există aproximativ opt milioane de bloguri. În octombrie anul trecut a avut loc prima Convenţie a Blogger-ilor Religioşi, GodblogCon, organizată de John Mark Reynolds, profesor de filozofie la Universitatea Biola, o instituţie de învăţământ creştină din California. Reynolds i-a declarat lui Last că există „cu adevărat milioane” de blogger-i religioşi. Printre aceştia câteva mii scriu pentru o audienţă mai largă decât familia sau comunitatea autorului. Numărul de cititori variază. La unele bloguri sunt citite o sută de pagini pe zi, la altele mii de pagini. Şi preoţii se folosesc de bloguri; Last estima că anul trecut 50 de preoţi aveau propriile bloguri.

Last mai scria că aproape fiecare Biserică din America îşi are propriul sit. Bisericile protestante au de regulă situri mai avansate în comparaţie cu catolicii, dar nici un sit nu atinge popularitatea celui al Vaticanului. Proliferarea activităţii web nu este însă fără efecte negative. Oricine poate să deschidă un sit sau un blog, astfel că utilizatorii trebuie să fie atenţi la calitatea informaţiei. Apoi mediul electronic conduce adesea la trivializări şi la polemici. Tendinţa comercială este iarăşi un fenomen căruia trebuie să i se acorde atenţie, existând o puzderie de situri care apar doar pentru a vinde tot felul de obiecte religioase.

Creşterea ca popularitate a dispozitivelor iPod a deschis noi căi pentru transmiterea informaţiei religioase. IPod-urile sunt un fel de player-e digitale audio, portabile. O analiză a folosirii iPod-urilor pentru descărcarea de informaţie religioasă a făcut-o un articol din 5 august anul trecut, apărut în ziarul britanic Telegraph. Tot mai mulţi oameni folosesc iPod-urile pentru a descărca de exemplu predici. Articolul relata că un preot vicar anglican, Leonard Payne, a fost uimit de faptul că la puţin timp după ce a publicat o predică audio, ea a fost descărcată de 2.400 de utilizatori. Iar pr. Payne este preot într-o mică parohie rurală. Un alt articol, apărut la 29 august în New York Times, scria despre numărul tot mai mare de descărcări de materiale religioase audio în SUA. Doar într-o lună, iulie, numărul siturilor ce oferă podcast-uri religioase a crescut de la 177 la 474. Dintre toate religiile, grupurile creştine sunt cele mai active în oferirea de podcast-uri, afirmă Times. Un popular sit catolic, CatholicInsider, condus de preotul olandez Roderick Vonhögen, are deja peste 10.000 de ascultători la fiecare program. Şi Radio Vatican pune la dispoziţie pentru descărcare materialele sale, în diferite limbi.

SMS-uri biblice.

Un alt mijloc popular de comunicare este SMS – sistemul de trimitere de mesaje text prin telefoanele mobile. Şi în acest spaţiu religia este prezentă, scria la 6 octombrie publicaţia australiană Sydney Morning Herald. Poţi primi pasaje biblice prin SMS, în jargonul şi cu prescurtările specifice SMS-urilor. Societatea Biblică din Australia a „tradus” în SMS-uri 31.173 de versete din Biblie, pe care oamenii şi le pot trimite lor sau prietenilor cu ajutorul celularelor. „Vremurile de demult, când Biblia era disponibilă doar în piele neagră şi cu o cruce pe ea, au apus”, a declarat Michael Chant, purtătorul de cuvânt al Societăţii Biblice. A fost nevoie de o singură persoană pentru a face disponibilă Biblia prin SMS. „Am urmărit ca Biblia să poată fi folosită, să fie utilă, actuală, să primeşti un verset aşa cum primeşti gândul zilei sau horoscopul.”

Noile tehnologii media sunt folosite în biserică pentru a da mai multă viaţă slujbelor. Tendinţa este mai prezentă în bisericile protestante. Recent, Los Angeles Times informa despre biserica metodistă unită Santa Margarita ce foloseşte ecrane uriaşe pentru a indica cuvintele la imnurile liturgice. De asemenea, când pastorul îşi rosteşte predica, pe ecran apar secvenţe de film ce îi însoţesc şi explică cuvintele. Bineînţeles, tot ce se întâmplă în biserică în timpul slujbei este filmat şi transmis în direct prin internet. Conform articolului, peste 60% dintre bisericile protestante din SUA folosesc ecrane mari pentru proiecţie, faţă de 39% în anul 2000. Costurile nu sunt mici. Biserica Santa Margarita a cheltuit 75.000 de dolari pe echipament, şi plăteşte 15.000 de dolari pe an pentru întreţinere.

Nu toţi sunt entuziasmaţi de schimbări. Pastorul baptist Ken Uyeda Fong spune că oamenilor nu văd noile tehnologii ca fiind prea „religioase”. Altora nu le place că oamenii se uită lung la ecranele din biserică, în loc să fie activi ca în trecut. În fine, şi industria de software religios o duce bine, existând nenumărate programe ce oferă traduceri ale Bibliei, imagini, comentarii şi diverse alte materiale. Cuvântul lui Dumnezeu se răspândeşte într-adevăr rapid!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *